معرفی رشته برق (گرایش نانو الکترونیک) مشاهده مجوزات

برق (گرایش نانو الکترونیک) | رشته ی تحصیلی افزاره های میکرو نانو الکترونیک یا نانو الکترونیک یا نیمه هادی یکی از رشته های جذاب و کاربردی به شمار می رود، که تمرکز اصلی آن بر روی طراحی نیمه هادی و خواص می باشد و تولید و بهبود قطعات الکترونیکی از اهداف این رشته ی تحصیلی می باشد. از مباحث این رشته ی تحصیلی می توان به مدارهای مجتمع نوری، فرآیند های کواتنتومی ادوات، نانو تکنولوژی، لیزری و … اشاره نمود.

یکی از مباحث جذاب و مهم این رشته MEMS می باشد، که محققان در صدد تولید نانو افزاره های هوشمند الکترومکانیکی می باشد. این ریز ربات ها می توانند در مباحث پزشکی و یا صنایع نظامی و … در آینده بسیار حائز اهمیت باشند. از دیگر کاربردهای MEMS می توان به تولید پودر هوشمند حساس به تولید پودر هوشمند حساس به شتاب اشاره کرد. این پودر که به جایگزین سیستم های فعلی Airbag خودرو ها شده با دقت و سرعتی بسیار بالاتر عمل می کنند و قیمت نهایی آن ها نیز بسیار کمتر از نمونه های قبلی می باشد.

این شاخه حاصل تلفیق مکانیک و الکترونیک در ابعاد نانو و میکرو می باشد و مبحث آن پیاده سازی ابزار های الکترونیکی دارای قطعات مکانیکی متحرک و مجهز به هوش مصنوعی ، سنسور ها و محرک ها بر روی تراشه های سیلیکونی با استفاده از فناوری میکرونی می باشد .

پس از این دوره چه موقعیت شغلی برای شما ایجاد می‌شود؟

این شاخه در صنایع نظامی و موشکی ، پزشکی ، خودروسازی ، لوازم خانگی و … کاربرد دارد.

از واحد های تحقیقی و تخصصی این گرایش بحث لیزر و الکترونیک نوریست . این شاخه در تولید انواع لیزر ها ، فیبر ها و ادوات نوری مثل LED  ها ، ادوات و سنسور های حساس به مادون قرمز یا هر طیف نوری دیگری ، دتکتورهای باند باریک برای آشکارسازی تک فرکانس (که بسیار گران است) یا باند پهن و … بکار می رود.

مبلغ 1,250,000 تومان

مهلت ثبت نام: تکمیل ظرفیت

ظرفیت ۳۵ نفر 6 نفر مانده

لیست دروس ترم یک کارشناسی ارشد

  • تئوری و فناوری ساخت افزاره های نیم رسانا (۳ واحد)
  • افزاره های نیمه رسانا (۳ واحد)
  • مدارهای مجتمع خطی (CMOS) (۳ واحد)
ثبت نام آنلاین