معرفی رشته زبان و ادبیات فارسی مشاهده مجوزات

معرفی رشته ادبیات

زبان و ادبیات فارسی| اگر به ادبیات علاقه دارید و می خواهید وارد این رشته بشوید باید شاخه علوم انسانی را دنبال کنید و در درس هایی مانند ادبیات فارسی، دستور زبان فارسی، فلسفه، اخلاق، جامعه شناسی، اجتماعی و عربی قوی باشید. استعداد زیاد و کسب نمرات بالا در درس های نامبرده برای رشته ادبیات اهمیت دارد و مهم است که اگر رشته ادبیات را انتخاب می کنید با علاقه درس های مربوط به آن را بخوانید و مورد بررسی قرار دهید. اگر قدرت حفظیات شما خوب نیست و یا به مباحث علوم انسانی علاقه ندارید، رشته ادبیات برای شما مناسب نیست. معمولا هر فردی با انتخاب رشته قصد دارد که در نهایت با آن به شغل قابل قبولی برسد و بتواند در بازار کار موفق باشد. کسانی که رشته علوم انسانی را انتخاب می کنند، نمی توانند به مدرک دیپلم اکتفا کنند و باید پس از اخذ دیپلم، گرایش دانشگاهی مناسبی را در ادبیات پشت سر بگذارند. با گذراندن دوره دانشگاه و اخذ مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، دانشجویان ادبیات می توانند به شغل ایده آل خود در این شاخه دست پیدا کنند.

معمولا دانش آموزانی رشته ادبیات را انتخاب می کنند که دارای روابط اجتماعی قوی هستند. همچنین بسیاری از افراد علاقه مند به قرار گرفتن در محیط های اداری و یا آموزشی، ادبیات را مسیر مناسب خود می دانند. اگر شما نیز جزو چنین افرادی هستید و نمرات چشمگیری در  دروس عربی، ادبیات و اجتماعی دارید می توانید انتخاب خود را ادبیات در نظر بگیرید. از طرفی علاقه مندان به شعر و ادب پارسی تنها با رشته ادبیات از که می توانند ذوق و قریحه خود را شکوفا کنند. رشته علوم انسانی یا همان ادبیات همچون سایر رشته های دبیرستان دو دسته از دروس را برای ارائه به دانش آموزان دارد که عبارتند از دروس تخصصی رشته ادبیات و دروس عمومی مربوط به کلیه رشته ها. دروسی همچون فلسفه، منطق، جامعه شناسی و روانشناسی از جمله دروس تخصصی رشته ادبیات هستند. فراموش نکنید که برای پذیرش و ورود در رشته دانشگاهی ادبیات باید مدرک پیش دانشگاهی ارائه بدهید در آزمون سراسری  کنکور دانشگاه در گروه آزمایشی علوم انسانی شرکت کنید.

با تمام شدن دوره لیسانس علاقه مندانی که قصد ادامه تحصیل در شاخه ادبیات را دارند، باید در آزمون سراسری کارشناسی ارشد که از سوی سازمان سنجش کشور و به صورت متمرکز برگزار می شود شرکت نموده و با کسب رتبه قبولی در کنکور به مقطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد بروند. ادبیات را می توان تا دکتری و پسا دکتری نیز ادامه داد و هیچ محدودیتی برای ادامه تحصیل در این رشته وجود ندارد. البته ممکن است برخی نیز با اتمام دوره کارشناسی ارشد به بازار کار روی بیاورند و ترجیح بدهند که بجای ادامه تحصیل به کسب درآمد بپردازند و بعدها این رشته را ادامه دهند. عده ای به مراکز علمی و فرهنگی گرایش پیدا می کنند یا در مراکز عمی پژوهشی به فعالیت می پردازند.

 

پس از این دوره چه موقعیت شغلی برای شما ایجاد می‌ شود؟

اگر بخواهیم بازار کار رشته ادبیات فارسی را پس از فارغ التحصیلی بررسی کنیم و ببنیم که چه آینده شغلی برای انتخاب کنندگان این رشته وجود دارد، باید بگوییم که علاقه مندان به ادبیات، پس از فارغ التحصیلی می توانند وظایف و مشاغل گوناگونی را برگزینند. به عنوان مثال بخش های فرهنگی و اجرایی جایگاه های مناسبی برای این افراد محسوب می شوند یا مشاغل پرطرفدار و محترمی همچون معلمی و دبیری بسیار برای رشته ادبیات مناسب هستند. به طور کلی کارهای کلیدی مانند شهرداری، استانداری، بخش داری نیز در حیطه شغلی ادبیات قرار می گیرند. شاید هم دوست داشته باشید که  به عنوان نویسنده، ناشر، کارشناس فرهنگی، ویراستار، کتابداری، ثبت احوال، سردبیری در مجلات و نشریات و غیره بپردازید. همچنین عده بسیاری به کار در  صدا و سیما علاقه مند می باشند و با کارهایی همچون تهیه برنامه های ادبی، مستند و یا حتی گویندگی، ارائه خدمات می کنند. ناظر ادبی در بحث چاپ کتاب و ویراستاری انواع کتاب و مجله از دیگر عرصه های موجود برای رشته ادبیات هستند. علاوه بر همه مواردی که گفتیم برخی از فارغ التحصیلان این رشته به منتقدان ادبی و یا مترجمان موفقی تبدیل می شوند و این راه را برای خود انتخاب می کنند. آموزش و پرورش جامعه به نوعی وابسته به رشته علوم انسانی است تا با تربیت و مهارت آموزشی به افراد علاقه مند، فرصت های آموزشی و پژوهشی ایجاد کند و مدیران و معلمان برتر را تحویل بدهد. مدارس و دانشگاه ها و به طور کلی همه محیط ها و مراکز آموزشی و فرهنگی به وجود افراد فارغ التحصیل ادبیات نیاز دارند. همچنین بعضی از افراد خبره و آگاه ااز لحاظ علمی وتخصصی به عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها در می آیند و در دانشگاه ها و موسسات و مراکز علمی به تحقیق و تدریس مشغول می شوند.

مبلغ 1,250,000 تومان

مهلت ثبت نام: یکشنبه 1400/08/16

ظرفیت ۳۵ نفر 6 نفر مانده

لیست دروس ترم یک کارشناسی ارشد

  • ﺳﺎﺧﺖ دﺳﺘﻮري زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ (2 واحد)
  • متون نظم (1) شاهنامه (2 واحد)
  • متون نثر (1) کشف المحجوب و رساله قشیریه (2 واحد)
  • نظریه ها و نقد ادبی (2 واحد)
ثبت نام آنلاین