معرفی رشته فیزیک (تمام گرایش ها) مشاهده مجوزات

معرفی رشته فیزیک

فیزیک (تمام گرایش ها) | فیزیک را می توان علم مطالعه خواص طبیعت و مشخص کردن قوانین ریاضی حاکم بر آن دانست. افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند به اندازه‌ گیری کمیت ‌های مختلف و پیدا کردن روابط بین اندازه های بدست آمده می پردازند، به همین علت نیز نام دیگری که می توان بر فیزیک گذاشت، علم اندازه‌ گیری است. علاقه مندان به فیزیک در این رشته می آموزند که چگونه از پدیده‌ های طبیعی برای داشتن یک زندگی بهتر استفاده کنند.

در حقیقت یک فیزیکدان واقعی پس از کسب دانش و مهارت های این حوزه، دید بسیار خوبی نسبت به تمام علوم از جمله علوم مهندسی، شیمی و حتی علوم انسانی پیدا می ‌کند. به همین علت هم توصیه می شود که برای ورود به رشته فیزیک دردانشگاه به میزان علاقه تان به این رشته دقت کنید. سعی کنید بدون علاقه وارد چنین رشته گسترده ای نشوید، زیرا جزو رشته ها بسیار جذاب اما درعین حال سخت و پیچیده در دانشگاه دسته بندی می شود و از چیزی که در دبیرستان تدریس شده، متفاوت است. همچنین درنظر داشته باشید که برای موفقیت بیشتر در این حوزه برخی علوم را نیز بیاموزید؛ برای مثال یک فیزیکدان خوب پیش از هرچیز باید یک ریاضی دان خوب باشد. پس می توان یکی از پیش نیازهای آن را ریاضی دانست.

از جمله گرایش ای این رشته هم می توان به 5 گرایش اتمی مولکولی، هسته ‌ای، حالت جامد، هواشناسی و نجوم اشاره کرد.

پس از این دوره چه موقعیت شغلی برای شما ایجاد می‌شود؟

شاید این موضوع به گوش تان رسیده باشد که در ایران اگر فردی تنها به امید آینده شغلی مناسب و بدون علاقه به دنبال علوم پایه برود اشتباه کرده است، زیرا رشته های علوم پایه در ایران ارزش مادی زیادی ندارند. بله ممکن است این طور باشد اما این مورد برای دانشجویانی صدق می ‌کند که فقط به امید این که در دانشگاه پذیرفته شوند و مدرکی دریافت کنند، رته ای را انتخاب می کنند. درصورتی که به فیزیک و علم آن علاقه داشته باشید می توانید آینده ی درخشانی داشته باشید.

از جمله فرصت های شغلی رشته فیزیک می توان به امور پژوهشی، استخدام در سازمان های دولتی مثل نیروگاه‌ های هسته‌ ای، مراکز نظامی و انرژی اتمی، مراکز تولید و نگهداری لیزر، مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دولتی، وزارت نیرو اشاره کرد. از دیگر انتخاب هایی که پس از فارغ التحصیلی در رشته فیزیک می توانید داشته باشید، فعالیت به عنوان مدرس در وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه ها و آموزشگاه های مختلف و دانشگاه‌ های علمی و کاربردی است.

همچنین فارغ ‌التحصیلان رشته فیزیک که در سطح کارشناسی قرار دارند می توانند در سازمان های دیگری مثل صدا و سیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلف فعالیت کرده و موفق باشند. چرا که دانشجویانی که در رشته فیزیک تحصیل کرده اند مطالب مختلفی از قبیل الکتریسیته و مکانیک را می آموزند و در زمینه‌ های مختلف دید وسیعی پیدا می ‌کنند. پس به یاد داشته باشید که اگر بخواهید خودتان دست به کار شده و به کاری مشغول شوید، می توانید زیرا شما یک فیزیکدان هستید و نسبت به بسیاری از علوم مختلف آگاهی دارید.

مبلغ 1,250,000 تومان

مهلت ثبت نام: تکمیل ظرفیت

ظرفیت ۳۵ نفر 6 نفر مانده

لیست دروس ترم یک کارشناسی ارشد

  • مکانیک کوانتومی پیشرفته (3 واحد)
  • مکانیک آماری پیشرفته (3 واحد)
  • الکترودینامیک پیشرفته (3 واحد)
ثبت نام آنلاین