بررسی مزایای آموزش مجازی


  • این روزها بیشتر کسب‌وکارها حرفه خود را در بستر اینترنت و فضای مجازی انجام می‌دهند. این فضا امکان یادگیری با هزینه پایین را برای تمام افراد در هرجایی که باشند فراهم می‌کند. آموزش از راه دور و کاهش هزینه به جذابیت‌های این روش افزوده است.

    با همه‌گیری ویروس کرونا شدن کسب‌وکار‌های مجازی بیشتر شد و آموزش مجازی هم در جایگاه ویژه‌تری در دنیای امروز پیدا کرد. کسب دانش و یادگیری از طریق اینترنت در همه کشورها رواج پیدا کرده است. آموزش از طریق اینترنت نیازمند یادگیری یک سری تکنیک خاص است. دکتر ماکان آریا پارسا یکی از موفق‌ترین افراد در زمینه مشاوره در خصوص تکنیک‌های مؤثر در آموزش مجازی است.

     

    بررسی مزایای آموزش مجازی

     

    آموزش مجازی چیست؟

    آموزش مجازی به آن دسته از آموزش‌ها گفته می‌شود که از راه دور و در دو محیط مجزا انجام داده می‌شود. virtual learning در بستر اینترنت انجام می‌شود. در این آموزش به ویژه آموزش‌های دکتر ماکان آریا پارسا، استاد و شاگرد در یک تایم مشخص در فضای مجازی یا از طریق برنامه‌های خاصی با هم تعامل پیدا می‌کنند.

    این شیوه آموزش در چند سال اخیر در تمام مقاطع انجام شده و حتی بیشتر آموزش‌ها در خصوص کسب‌وکار و کارآفرینی هم از طریق فضای مجازی انجام شده است. به‌طور مثال دوره‌های آموزش کسب‌وکار و کارآفرینی دکتر ماکان آریا پارسا در چند سال اخیر به‌صورت مجازی انجام شده و دکتر ماکان تمام فایل‌ها و اسلایدهای لازم را در پلتفرم اینترنت با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته است.

     

    مزایای آموزش مجازی

    هر متقاضی که برای یادگیری دوره‌های درسی و غیر درسی آموزش مجازی را انتخاب می‌کند به مزایای متعددی هم دست پیدا می‌کند که در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    • آموزش در بستر اینترنت انجام می‌شود و نیازی نیست ساعت وقت خود را برای رفت‌وآمد در آموزشگاه هدر دهید. گاها به دلیل پاره‌ای از مشکلات تمام متقاضیان یا استادان شرایط شرکت در کلاس‌های حضوری را ندارند؛ اما در آموزش آنلاین در هر جا و مکانی باشند می‌توانند با دسترسی به اینترنت آموزش را شروع کنند.
    • هزینه‌های آموزش مجازی به مراتب کمتر است. آموزش آنلاین، امکان بهره‌مندی برای قشر عظیمی از افراد وجود دارد و محتوای آموزشی را می‌توان چندین بار نگاه کرد و به خوبی و بدون هزینه اضافه‌ای رفع اشکال کرد.
    • انعطاف پذیری بالایی در آموزش مجازی وجود دارد و در بیشتر مدل‌های آموزشی می‌توان سرعت یادگیری را افزایش یا کاهش داد.
    • بهینه کردن محتوای آموزشی در این شیوه آموزش وجود دارد. لازم به تکرار مکررات نیست و مستقیم روی آموزشی تمرکز می‌کنید که به آن نیاز دارید. این روش زمان آموزش را سرعت می‌بخشد و از هزینه و زمان صرفه‌جویی می‌کند.
    • در آموزش آنلاین خبری از محتواهای یکنواخت نیست و می‌توان جذابیت‌های بیشتری را به این روش اضافه کرد. جذابیت‌های بصری و دیداری در تقویت یادگیری مؤثر است.
    • آموزش‌های الکترونیکی بیشتر حول‌وحوش محتواهای به روز هستند. در محتوای چاپی و فیزیکی هر ساله یک سری محتوای ثابت تدریس می‌شد؛ اما در آموزش الکترونیک تولید محتوا مطابق با نیاز روز جامعه خواهد بود و شیوهٔ ارائه آن هم با نرم افزارهای اختصاصی است که باعث می‌شود خیلی سریع محتوا را به کاربران آموزش داد.
    • با توجه به اینکه محتواهای بصری و چند رسانه‌ای ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب دارند و از جذابیت‌های بالایی برخوردارند در نتیجه کیفیت یادگیری هم افزایش پیدا می‌کند.
    • مزیت مهم در آموزش مجازی رعایت عدالت آموزشی است. به این معنی که تمام افراد در مناطق محروم و دور دست با مناطق مرفه در یک سطح آموزش داده می‌شوند.

     

    مزیت های آموش مجازی از دیدگاه ماکان آریا پارسا

     

    دلایل انتخاب آموزش مجازی

    شاید از خودتان سؤال بپرسید که چرا باید آموزش مجازی را انتخاب کنید؟ آموزش آنلاین در چند سال اخیر به دلیل پاندمی ویروس کرونا اجباری بود و بیشتر افراد و کارگاه آموزشی شرایط آموزش حضوری را نداشتند و در بیشتر آموزشگاه‌ها، آموزش حضوری با محدودیت‌های بالایی همراه بود از این ناچارا متقاضیان در دوره‌های مختلف آموزش در بستر اینترنت را ترجیح می‌دادند.

    آموزش مجازی امکان شرکت کردن متقاضیان بیشتر در شهرها و کشورهای مختلف را دارد. پس اگر سال‌ها به دلیل محدودیت مسافت نتوانسته‌اید در دوره‌های آموزشی دلخواه خود شرکت کنید پس فرصت آموزش از راه دور و به‌صورت آنلاین امکان شرکت کردن تمام افراد را فراهم کرده است.

     

    معایب آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری

    هر شیوه آموزشی یک سری مزایا و یک سری معایب به دنبال دارد. آموزش مجازی هم در مقایسه با آموزش حضوری معایبی به دنبال دارد؛ اما با این وجود باز هم اساتید و کارآفرینان موفق ناچارند تا بخشی از دوره‌های خود را به‌صورت آنلاین برگزار کنند. دکتر ماکان آریا پارسا هم جزء کسانی است که دوره‌های غیر حضوری خود در زمینه‌های مختلف با موفقیت برگزار کرده و به خاطر چندین محدودیت ناچیز این دوره‌ها را تعطیل نکرده است.

    نبود اینترنت، عدم آشنایی بیشتر کاربران با فضای مجازی و نحوه صحیح استفاده از برنامه‌های آموزشی، نبود امکانات و فضای مناسب، دور شدن از فضای آموزشی و تعامل با همفکران، پایین آمدن آستانه تحمل افراد، حواس پرتی و عدم تمرکز بر روی صفحه نمایش و … از عمده معایب آموزش آنلاین هستند که به دلیل شرایط فعلی جامعه برای بیشتر این معایب راهکارهایی ارائه شده است.

     

    معایب آموزش مجازی در مقایسه با آموزش حضوری

     

    سخن پایانی

    قطعاً در چند سال اخیر شما هم مثل هزاران کاربر در سراسر دنیا بخشی از دوره‌های کاری یا درسی خود را به‌صورت آموزش مجازی بگذار کرده‌اید. آموزش آنلاین تنها مختص یک مقطع یا یک کسب‌وکار خاص نیست بلکه بیشتر افراد در سراسر دنیا امکان بهره‌مندی از این آموزش‌ها را دارند.

     

    از عمده مزایایی که این شیوه آموزشی به دنبال دارد می‌توان به افزایش یادگیری، افزایش کارایی، صرفه‌جویی در هزینه و زمان، در دسترس بودن، امکان یادگیری ضمن کار، بهبود حضور دانش آموزان و مناسب بودن با انواع شیوه‌های یادگیری است.

    بیشتر کسب‌وکارها و آموزشگاه‌ها در دوران کرونا آموزش را تعطیل کردند؛ اما دکتر ماکان آریا پارسا در چند سال اخیر کمک کرده تا کسب‌وکارهای حضوری که در دوران کرونا دچار رکود شده‌اند از طریق آموزش مجازی دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند و به موفقیت‌های دو چندانی برسند.

     

    سؤالات متداول در خصوص آموزش مجازی

    آموزش مجازی فرصت است یا تهدید؟

    آموزش مجازی در ابتدای استفاده برای بیشتر خانواده‌ها یک تهدید محسوب می‌شود و دانش آموزان در سنین کم به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ورود می‌کردند. نداشتن مدیریت صحیح و نبود یک برنامه آموزشی مناسب درواقع آموزش مجازی را به تهدید تبدیل کرده بود؛ اما نحوهٔ آموزش به این شیوه و طراحی نرم افزارهای کاربردی سبب شد تا دید افراد نسبت این عمل تغییر کند و به چشم یک فرصت به آن نگریسته شود.

    روند آموزش به شیوهٔ آنلاین برای همه کارکنان یک سازمان، دانش آموزان یک مدرسه، دانشجویان و … ثابت است و تمام افراد در هرجایی که باشند فرصت آموزش در اختیار آن‌ها است.

     

    آموزش مجازی چه محدودیت‌هایی به دنبال دارد؟

    آموزش مجازی با محدودیت‌هایی از قبیل کاهش برقراری ارتباط با همدیگر، هزینه‌های بالای برخی از دوره‌های آموزشی، حذف فعالیت‌های عملی و کاربردی و نیاز به چندین مدرس آموزشی برای تهیه یک فایل آموزشی مواجه است؛ اما این محدودیت‌ها دلیلی بر ادامه ندادن این آموزش‌ها نیست و روزبه‌روز افراد فعال در این زمینه سعی می‌کنند تا با دادن تکنیک‌های مؤثری این محدودیت‌ها را دور بزنند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *